Rozstrzygnięcie konkursu „This is me – Queen Elizabeth II”
W dniu 22 kwietnia 2024 roku nastąpiło rozstrzygnięcie i podsumowanie wyników Międzyszkolnego Konkursu Plastyczno-Językowego „This is me – Queen Elizabeth II”. Konkurs skierowany był do uczniów klas VI-VIII z gminy Sędziszów Małopolski. Uczniowie przygotowywali prace konkursowe składające się z portretu królowej Elżbiety II wraz z jej autobiografią, w której obowiązkowo musiał znajdować się wątek fikcyjny. Na konkurs wpłynęło łącznie 8 prac z SP Zagorzyce Dolne oraz SP Szkodna. Jury w składzie: dyrektor Krystyna Jakubiec, pan Marek Reguła oraz pani Jadwiga Paprocka, przyznało nagrody i wyróżnienie następującym uczniom:
I miejsce - Emilia Rataj, kl. VIII
II miejsce - Gabriela Ochał, kl. VII
Faustyna Rusin, kl. VIII
III miejsce - Magdalena Marciniec, kl. VII
Zuzanna Gawron, kl. VI
Wyróżnienia:
Agata Zawisza kl. VIII
Andżelika Kot, kl. VII
Anita Kujda, Kl. VIII
Wszystkim uczniom serdecznie gratuluję otrzymanych wyróżnień i nagród, lecz w szczególności chęci i ambicji, by podjąć trud stworzenia tychże prac konkursowych oraz życzę kolejnych sukcesów!
Jadwiga Paprocka
WYCIECZKA DO PCN ŁUKASIEWICZ
Podkarpackie Centrum Nauki Łukasiewicz to ośrodek popularyzujący naukę. Jest to obiekt nowej generacji oraz przestrzeń dla umysłu, która daje tyle możliwości ile podpowie wyobraźnia i niezaspokojona ciekawość odkrywcy. To miejsce dynamiczne i interaktywne, w którym można do woli eksperymentować, testować, pytać, doświadczać i rozwijać naukowe zainteresowania.
Dnia 17 kwietnia 2024r. młodsza społeczność naszej szkoły udała się do PCN na zwiedzanie ekspozycji wewnętrznej. Pierwszym etapem była strefa „Małego odkrywcy”, a w niej "Ptasie Radio". Tutaj najmłodsi mogli się przenieść w magiczny świat natury, gdzie dzięki inspiracji wiersza Juliana Tuwima słuchały i rozpoznawały odgłosy ptaków. W krainie lotnictwa i kosmosu, młodzi odkrywcy mogli zgłębić tajemnice lotu i aerodynamiki. Była to doskonała okazja do zrozumienia podstawowych zasad fizyki. "Balast za Burtę" to kolejny interaktywny eksponat, który wciągnął młodych odkrywców w świat fizyki, pokazując, jak balast wpływa na zdolność unoszenia się balonu. Przechodząc do "Jakie to Drzewo?", dzieci miały szansę na odkrywanie świata botaniki. W tej interaktywnej piaskownicy uczyły się identyfikować różne gatunki drzew.
Z kolei "Chmurkowa Fabryka" nie tylko zapewniła wizualny spektakl, ale również miała na celu edukację najmłodszych poprzez praktyczne doświadczenia. Eksponat ten demonstrował w jaki sposób powietrze i para wodna współdziałają w tworzeniu chmur. Na koniec, w sekcjach "Podniebna Przygoda" i "Pracownia Samolotów", młodzi entuzjaści lotnictwa mieli okazję uczyć się podstaw aerodynamiki, budować modele papierowych samolotów i przetestować swoje konstrukcje. Wystawa zatytułowana „Żyję” jest najbardziej rozbudowaną wystawą znajdującą się w ekspozycji PCN. Omawia sposób funkcjonowania ludzkiego organizmu, zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych, które mają na niego wpływ. Wystawa ta skupiona jest przede wszystkim wokół człowieka i jego zmysłów. Na wystawie „Przyroda” przedstawiony został świat od pomniejszenia, poprzez procesy i eksponaty w skali naturalnej, po powiększenia wprost z najdokładniejszych mikroskopów. Zwiedzający mogli również zapoznać się z działaniem elektrowni wodnych, prądowych, maszyny parowej i działaniem turbin. Poznali alternatywne źródła energii i wykorzystanie energii słonecznej. Zamknięciem ekspozycji była strefa EKO, w której prezentowane są w interaktywnej formie, zachowania proekologiczne, jak oszczędzanie wody, czy segregacja śmieci. W trakcie zwiedzania wystawy wszyscy zainteresowani kosmosem mieli również okazję obejrzeć ciekawy film o sondzie kosmicznej, badającej kolejnej planety od słońca. Misją i celem PCN Łukasiewicz jest aktywizacja zwiedzających, zachęcenie do zdobywania wiedzy i osobistego rozwoju w oparciu o samodzielne doświadczanie nauki.
Mamy nadzieję że po wyjeździe wśród uczestników wzrosło zainteresowanie naukami ścisłymi i chęć zdobywania wiedzy multisensorycznie, angażując do tego jak najwięcej zmysłów. Z pewnością wszystkim towarzyszyły pozytywne emocje, które pozwalają skuteczniej zapamiętywać informacje, a pytania, które w naturalny sposób wynikają z eksperymentów i doświadczeń, budzą większą ciekawość i pasję do nauki.